Download full text
(external source)
Citation Suggestion
Please use the following Persistent Identifier (PID) to cite this document:
https://doi.org/10.2478/rara-2020-0022
Exports for your reference manager
GIS-gestützte Modellierung der Erreichbarkeiten ambulanter Pflegedienste nach SGB V und SGB XI in Unterfranken unter Berücksichtigung demographischer Entwicklungen
GIS-supported modelling of the accessibility of outpatient care services according to SGB V and SGB XI in Lower Franconia under consideration of demographic developments
[journal article]
Abstract Ziel des Beitrags ist die Untersuchung und Bewertung der Erreichbarkeit der Bevölkerung durch ambulante Pflegedienste in Unterfranken unter Einbeziehung der räumlich differenzierten Bevölkerungsstruktur für das Jahr 2017 sowie der voraussichtlichen demographischen Entwicklung bis 2025. Die Erreichba... view more
Ziel des Beitrags ist die Untersuchung und Bewertung der Erreichbarkeit der Bevölkerung durch ambulante Pflegedienste in Unterfranken unter Einbeziehung der räumlich differenzierten Bevölkerungsstruktur für das Jahr 2017 sowie der voraussichtlichen demographischen Entwicklung bis 2025. Die Erreichbarkeiten werden sowohl rasterbasiert als auch vektorbasiert in einer GIS-Software modelliert. Darüber hinaus werden demographische Entwicklungen in der Altersgruppe "80 Jahre und älter" eingebunden. Die Ergebnisse der rasterbasierten Fahrzeitenmodellierung zeigen flächenhaft relativ gute Erreichbarkeiten, mit Ausnahme weniger peripherer Gebiete. Mittels vektorbasierter Fahrzeitenmodellierung werden Einzugsgebiete, welche auf Personalkosten und Anfahrtspauschalen nach SGB V und SGB XI als Berechnungsgrundlagen basieren, für ambulante Pflegedienste berechnet. Es zeigt sich, dass in Teilen Unterfrankens keine ausreichende Kostendeckung gegeben ist. Hinsichtlich der skizzierten Bevölkerungsentwicklung sowie unzureichender Fahrtkostendeckung im Bereich der Mittelgebirge und abseits der Verdichtungsräume wird eine Flexibilisierung der Anfahrtsvergütung sowie eine Aufstockung des Pflegepersonals empfohlen.... view less
The aim of this paper is to analyse the accessibility of outpatient care services in Lower Franconia, Germany, taking into account the spatially differentiated population structure for the year 2017 as well as the expected demographic development until 2025. The accessibility was modelled both raste... view more
The aim of this paper is to analyse the accessibility of outpatient care services in Lower Franconia, Germany, taking into account the spatially differentiated population structure for the year 2017 as well as the expected demographic development until 2025. The accessibility was modelled both raster-based and vector-based in a GIS software. Moreover, demographic developments in the age group "80 years and older" are also incorporated. The results of the raster-based travel time modelling show relatively good accessibility in the study area except from a few peripheral areas. Catchment areas for outpatient care services were calculated using vector-based travel time modelling, drawing on travel flat rates according to SGB V and SGB XI as well as staff costs as calculation bases for threshold values. In parts of Lower Franconia there is no sufficient cost coverage. With regard to the population development outlined above and insufficient coverage of travel costs by flat-rate travel allowances in low mountain ranges and away from urban agglomerations, a transition to a flexible travel compensation for nursing services and an increase in nursing staff is recommended.... view less
Classification
Area Development Planning, Regional Research
Free Keywords
Erreichbarkeitsanalyse; GIS; Gesundheitswesen; Medizinische Geographie; Unterfranken; ambulante Pflege; Accessibility analysis; Healthcare; Medical geography; Outpatient care; Lower Franconia
Document language
German
Publication Year
2020
Page/Pages
p. 487-507
Journal
Raumforschung und Raumordnung / Spatial Research and Planning, 78 (2020) 5
Handle
https://hdl.handle.net/10419/231757
ISSN
1869-4179
Status
Published Version; peer reviewed